AFN V2

Welcome, Guest
Username Password: Remember me

Habib umar bin hafidz
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Habib umar bin hafidz

Re: Habib umar bin hafidz 06 Jul 2012 08:42 #31

  • AqilHaq
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 252
assalam sayid zainal abidin muhammad aljunaidi ni meme hebat ddia hafaz hadis dalam bahasa arab dan terjemah dalam Bm dia fasih BM...dia ajar di masjid sekitar AMPANg...saya ada no hp satyid zainal ABIDin muhammad aljunaidi...kalau kita lihat wajah...hilang duka...cuba ah tatap wajah habib dan sayid zainal abidin muhammad al junaidi...saya kata sebab saya dah hadir kuliah dia...cuma yang pelik pengikut ...yang mungkin dari puak kera...yang beca ker'an=kera baca qur'an...

Re: Habib umar bin hafidz 06 Jul 2012 14:29 #32

  • Fitrah
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 86
Baca quran semata mata cari dalil untuk bercakaran, ermm..baru betul punya kera'an.

Re: Habib umar bin hafidz 06 Jul 2012 15:18 #33

Perbicaraan seperti ini akan membuka kekeliruan pada pembaca yang masih baru untuk memahami manhaj dan akidah yang sahih.
Maaf saya tak kenal siapa habib ni, tapi saya sangat tidak bersetuju untuk kita duduk sama dengan mereka.
Mengenai apa yang diasapkan, ikut adat masyarakat. Apa yang masyarakat malaysia lakukan kebiasaannya untuk upacara pemujaan berbeza dengan masyarakat arab.
Mengenai qasidah, apa yang saya pernah tahu, ia dicipta oleh manusia yang dikatakan keturunan nabi kita muhammad , kemudian dialunkan oleh manusia lain sedangkan kalam Allah itu lebih utama. Pada qasidah yang saya pernah lihat, sangat memuji memuja nabi kita sedangkan itu dilarang. Maaf tak dapat datang hujah kerana ruang menaip yang terhad.

Re: Habib umar bin hafidz 06 Jul 2012 15:24 #34

Cara yang mereka lakukan sangat halus. Pada tahap saya, sukar untuk memurnikan keadaan.
Ini hanya sekadar pandangan saya yang sedikit.
Semoga Allah membantu kita semua

Re: Habib umar bin hafidz 06 Jul 2012 15:59 #35

  • Fitrah
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 86
Soal memuja adalah tidak mungkin,
Dan menghormati Alim Ulama itu Mungkin,
Jika tiada menghormati Alim Ulama dan para wali Allah .
Maka Bagaimana mungkin untuk dapat menerima dan memahami Ilmu yang di sampaikan mereka.

Andai segalanya di tentang dan di tentangi.
Maka Ambillah dari diri sendiri untuk diri sendiri.

Andai merasa Tersasar nanti.
Carilah Guru belajarlah Lagi.
Last Edit: 06 Jul 2012 16:01 by Fitrah.

Re: Habib umar bin hafidz 08 Jul 2012 08:08 #36

AqilHaq wrote:
Assalam saya sendiri berasa nak betul bertemu habb umar ahli baiti....nasab nabi muhammad sallallahu alaihi wasalam nak beajar ilmu dan lihat wajah kekasih ALLAH...PADA BULAN LALAU SAYA DAH TEMU SAYID ZAINAL ABIDIN MUHAMMAD AL JUNAIDi///lihat wajahnya dah buat hilang semua letih duka...ni lah wajah kekasih ALLAH


dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk, - al-naml 24
The following user(s) said Thank You: abu_ulwan

Re: Habib umar bin hafidz 08 Jul 2012 08:10 #37

Celaan terhadap yg malas menziarah

سر زره و احذر تكسل والطلب مرادك منه حول الضريع
تعطى وتحظى فاسأل بقلب منكسر فقير طريح
زيارات وعادلت ص 29


ما دليل قولهم: نهر هود من الجنة؟
ليس بحديث وإنما هو هاتف من السماء سمعه العالم الصالح محمد بن علي الرويلة لمل أراد أن يبني في (يبحر) يقول له انحدر وابن حذلة التين الذي ينبع نهر هود فإنه نهر هود من الجنة
نيل المقصود ص 119

يغتسلون في نهر يرمز إلى تطهيرهم من الخطايا و الدنس
زيارات وعادلت ص 38

قصيدة أبي بكر بن عبد الله

و كل لأنبياء المر سلينا
وآلهم مع لأصحاب جمعا توسلنا و كل ألتتابعينا
بكل طوائف الأملاك ندعو بما في غيب ربي أجمعينا
الخلاصة 21

أبو بكر بن عبدا لرحمن
فإنه أخرج من النار كل من دخلها من أهل تريم
العقد النبوي 1\365

Sebahagian kesesatan mereka , dan ana tinggalkan terjemahannya utk saudara Mustaqil dan dibantu dengan saudara world supaya terjemahannya lebih siqah dan ump….






إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ

وَلَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ

Re: Habib umar bin hafidz 08 Jul 2012 08:15 #38

fatimah_zahra wrote:
Perbicaraan seperti ini akan membuka kekeliruan pada pembaca yang masih baru untuk memahami manhaj dan akidah yang sahih.
Maaf saya tak kenal siapa habib ni, tapi saya sangat tidak bersetuju untuk kita duduk sama dengan mereka.
Mengenai apa yang diasapkan, ikut adat masyarakat. Apa yang masyarakat malaysia lakukan kebiasaannya untuk upacara pemujaan berbeza dengan masyarakat arab.
Mengenai qasidah, apa yang saya pernah tahu, ia dicipta oleh manusia yang dikatakan keturunan nabi kita muhammad , kemudian dialunkan oleh manusia lain sedangkan kalam Allah itu lebih utama. Pada qasidah yang saya pernah lihat, sangat memuji memuja nabi kita sedangkan itu dilarang. Maaf tak dapat datang hujah kerana ruang menaip yang terhad.


iya cuba tanya habib, ya habib kenapa iya setiap akhir majlis dibakar kemenyan dan baca qosidah? adakah para awliya datang ketika itu? sebab saya rasa nyaman aje bila dibakar kemenyen
mungkin ada sesuatu yg akan d'beritahu.....

qasidah x de masalah cuma isinya yg b'masalah
oleh kerana ketrebatasan m'gunakaan comp maka afwan lah ye x dapat nak tulis qasidah kesyirikan mereka

Re: Habib umar bin hafidz 11 Jul 2012 04:50 #39



iya cuba tanya habib, ya habib kenapa iya setiap akhir majlis dibakar kemenyan dan baca qosidah? adakah para awliya datang ketika itu? sebab saya rasa nyaman aje bila dibakar kemenyen
mungkin ada sesuatu yg akan d'beritahu.....

qasidah x de masalah cuma isinya yg b'masalah
oleh kerana ketrebatasan m'gunakaan comp maka afwan lah ye x dapat nak tulis qasidah kesyirikan mereka


salam, kalu bakar wangian pun nak jadi isu.... bole cadangkan habib tu sembur minyak wangi Hugo Boss yang takde alkohol bila selesai majlis ....
Last Edit: 11 Jul 2012 04:53 by banjirlagi.

Re: Habib umar bin hafidz 11 Jul 2012 16:57 #40

abu_firdaus wrote:
First of all soalan basic dulu. Ada ke tareqat yg tak bercanggah dgn aswj?


ya memang ada. Dr Maza ada sebut dalam salah satu kuliahnya yang mengandungi mafhum "....tarekat yang sesat dan melampau...". Di dalam kuliahnya beliau juga ada menyebut bukan semua tarekat salah dan sesat.

Re: Habib umar bin hafidz 14 Jul 2012 23:34 #41

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
banjirlagi wrote:


iya cuba tanya habib, ya habib kenapa iya setiap akhir majlis dibakar kemenyan dan baca qosidah? adakah para awliya datang ketika itu? sebab saya rasa nyaman aje bila dibakar kemenyen
mungkin ada sesuatu yg akan d'beritahu.....

qasidah x de masalah cuma isinya yg b'masalah
oleh kerana ketrebatasan m'gunakaan comp maka afwan lah ye x dapat nak tulis qasidah kesyirikan mereka


salam, kalu bakar wangian pun nak jadi isu.... bole cadangkan habib tu sembur minyak wangi Hugo Boss yang takde alkohol bila selesai majlis ....


wakaka... ...Hugo Boss...hilang semua bau kasut/kaki,bau peluh badan,body odour dll...
Last Edit: 14 Jul 2012 23:34 by Nadim.

Re: Habib umar bin hafidz 18 Jul 2012 03:23 #42

Xx-dervish-xX wrote:
Celaan terhadap yg malas menziarah

سر زره و احذر تكسل والطلب مرادك منه حول الضريع
تعطى وتحظى فاسأل بقلب منكسر فقير طريح
زيارات وعادلت ص 29


ما دليل قولهم: نهر هود من الجنة؟
ليس بحديث وإنما هو هاتف من السماء سمعه العالم الصالح محمد بن علي الرويلة لمل أراد أن يبني في (يبحر) يقول له انحدر وابن حذلة التين الذي ينبع نهر هود فإنه نهر هود من الجنة
نيل المقصود ص 119

يغتسلون في نهر يرمز إلى تطهيرهم من الخطايا و الدنس
زيارات وعادلت ص 38

قصيدة أبي بكر بن عبد الله

و كل لأنبياء المر سلينا
وآلهم مع لأصحاب جمعا توسلنا و كل ألتتابعينا
بكل طوائف الأملاك ندعو بما في غيب ربي أجمعينا
الخلاصة 21

أبو بكر بن عبدا لرحمن
فإنه أخرج من النار كل من دخلها من أهل تريم
العقد النبوي 1\365

Sebahagian kesesatan mereka , dan ana tinggalkan terjemahannya utk saudara Mustaqil dan dibantu dengan saudara world supaya terjemahannya lebih siqah dan ump….






إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ

وَلَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ


Up untuk khidmat penterjemahan oleh Mustaqil
~Kejayaan Manusia hanyalah di dalam agama (Islam), Taat Perintah Allah SWT dan ittiba' cara Rasulullah SAW.

Re: Habib umar bin hafidz 21 Sep 2013 15:01 #43

  • laboo
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 325
syahrezan wrote:
abu_firdaus wrote:
First of all soalan basic dulu. Ada ke tareqat yg tak bercanggah dgn aswj?


ya memang ada. Dr Maza ada sebut dalam salah satu kuliahnya yang mengandungi mafhum "....tarekat yang sesat dan melampau...". Di dalam kuliahnya beliau juga ada menyebut bukan semua tarekat salah dan sesat.


Saya pernah bersembang dgn org tarekat Naqsyabadiah. Orangnya agak tinggi ilmu ( menghafaz matan kitab-kitab arab dan selalu quote tulisan DYQ) Tp tok guru dia kat Mesir dan dari aliran lain dari yg kat Malaysia. Katanya naqsyabandi di Malaysia (aliran Sheikh Nazim) tak betul ajarannya mengikut kata gurunya. Dan tok guru dia pun tak setuju dengan zikir-zikir yg merapu seperti menari atau zikir-zikir yang pelik dan bulan dari AQ Sunnah. Menunjukkan bahawa terdapat perbezaan juga pada tarekat-tarekat ni dan bukan semuanya sesat. Nasihat beliau kita kena selami betul-betul ilmu tasawuf sebelum menghukum. Apa-apa pun terpulanglah kat kita.
وشدد على أن "هذه الاختلافات لا ينبغي أن نكفر بها أحدا - القرضاوي

Re: Habib umar bin hafidz 23 Sep 2013 00:07 #44

  • Mustaqill
  • OFFLINE
  • Panel B.Arab
  • Truth & Honour
  • Posts: 4180
laboo wrote:
syahrezan wrote:
abu_firdaus wrote:
First of all soalan basic dulu. Ada ke tareqat yg tak bercanggah dgn aswj?


ya memang ada. Dr Maza ada sebut dalam salah satu kuliahnya yang mengandungi mafhum "....tarekat yang sesat dan melampau...". Di dalam kuliahnya beliau juga ada menyebut bukan semua tarekat salah dan sesat.


Saya pernah bersembang dgn org tarekat Naqsyabadiah. Orangnya agak tinggi ilmu ( menghafaz matan kitab-kitab arab dan selalu quote tulisan DYQ) Tp tok guru dia kat Mesir dan dari aliran lain dari yg kat Malaysia. Katanya naqsyabandi di Malaysia (aliran Sheikh Nazim) tak betul ajarannya mengikut kata gurunya. Dan tok guru dia pun tak setuju dengan zikir-zikir yg merapu seperti menari atau zikir-zikir yang pelik dan bulan dari AQ Sunnah. Menunjukkan bahawa terdapat perbezaan juga pada tarekat-tarekat ni dan bukan semuanya sesat. Nasihat beliau kita kena selami betul-betul ilmu tasawuf sebelum menghukum. Apa-apa pun terpulanglah kat kita.


Betul. Sebab itu mereka namakan diri mereka Naqsyabandi Haqqani. Sebab ada aliran-aliran Naqsyabandi lain yang tak sebulu dengan gaya Nazim al-Haqqani.

Kami juga dapat maklumat bahawa ramai ahli hadith yang bertarekat Syadziliyah, dan dalam tarekat ini, mereka berzikir secara sirr dan tenang, tidak melompat-lompat dan menari-nari.
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)

www.facebook.com/mohdnawawi.abdulrazak
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.37 seconds
You are here: